RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 6
TARIKH CATATAN |
06.02.2012 ( ISNIN ) CUTI UMUM |
TARIKH MASA KELAS |
07.02.2012 ( SELASA ) 09.45-10.55 4K5 |
TAJUK |
Rumusan |
OBJEKTIF |
Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul isi kandungan petikan yang diberi b)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya lima isi tersurat yang terdapat dalam petikan c)menulis perenggan isi tersurat dengan menggunakan ayat yang gramatis. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.1 10.2 |
AKTIVITI |
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – pertanian Nilai - rajin |
SISTEM BAHASA | Binaan ayat aktif |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan isi tersurat yang diarahkan |
| |
TARIKH MASA KELAS |
07.02.2012 ( SELASA ) 09.45-10.55 6 AK2 |
TAJUK OBJEKTIF |
Dinamika Bahasa – Retorik Supaya pelajar dapat : a)mengenalpasti jenis retorik dan ciri-ciri bagi setiap jenis retorik b)membezakan penggunaan bagi setiap jenis retorik c)menulis tiga ayat bagi menunjukkan perbezaan bagi setiap jenis retorik d)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI | Pelajar dapat membezakan setiap jenis retorik |
TARIKH MASA KELAS | 08.02.2012 ( RABU ) 07.05-08.15 4K5 |
TAJUK | Pantun empat kerat – jenaka dan sindiran |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat : a)membaca pantun dengan intonasi yang betul b)menyatakan dengan betul isi kandungan yang terdapat dalam pantun yang di kaji c)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun yang diberi |
FOKUS UTAMA | 8.2 |
FOKUS SAMPINGAN | 10.2 |
AKTIVITI |
|
PENGISIAN KURIKULUM SISTEM BAHASA | Nilai – pentingnya ilmu Golongan kata |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan nilai yang diminta |
TARIKH MASA KELAS |
08.02.2012 ( RABU ) 08.15-09.25 6 AK2 |
TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul isi kandungan yang terdapat dalam petikaan yang diberi b)mengenalpasti idea utama yang terdapat dalam petikan c)menyenaraikan dengan tepat lima idea sampingan yang terdapat dalam petikan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat mencari idea utama dan idea sampingan secara berkumpulan |
TARIKH MASA KELAS |
09.02.2012 ( KHAMIS ) 10.55-12.05 6 AK2 |
TAJUK OBJEKTIF |
KARANGAN – Perenggan pengenalan Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan tepat kehendak soalan karangan yang diberi b)mengenalpasti perkara penting yang mesti ditulis dalam perenggan pengenalan bagi setiap tajuk karangan yang diberi c)menulis sebuah perengan pengenalaan dangan tepat bagi tajuk karangan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat menulis semua elemen yang perlu dalam perenggan Pengenalan bagi tajuk karangan yang diberi |
TARIKH MASA KELAS |
10.02.2012 ( JUMAAT ) 09.40-10.40 4 k5 |
TAJUK |
Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul ciri-ciri ayat aktif dan ayat pasif b)mengenalpasti antara ayat pasif dan ayat aktif c)menukarkan dengan betul lima ayat pasif kedalam bentuk ayat aktif dengan betul |
FOKUS UTAMA | 8.2 |
FOKUS SAMPINGAN | 10.4 |
AKTIVITI |
|
PENGISIAN KURIKULUM
SISTEM BAHASA | Ilmu – teknologi maklumat Nilai - hormat-menghormati Membina ayat |
REFLEKSI |
Pelajar dapat menukarkan ayat pasif kedalam bentuk ayat aktif dengan Bimbingan guru |
TARIKH MASA KELAS |
11.02.2012 ( sabtu/khamis ) 10.55-12.05 6 AK2 |
TAJUK OBJEKTIF |
KARANGAN – Perenggan pengenalan Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan tepat kehendak soalan karangan yang diberi b)mengenalpasti perkara penting yang mesti ditulis dalam perenggan pengenalan bagi setiap tajuk karangan yang diberi c)menulis sebuah perengan pengenalaan dangan tepat bagi tajuk karangan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI | Pelajar dapat menghasilkan sebuah perenggan pengenalan yang tepat bagi tajuk karangan yang diberi |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan