Rabu, 8 Februari 2012

RPH MINGGU 5

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 5


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.01.2012 ( ISNIN )

07.05-08.15

6AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Menjawab soalan kefahaman

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan yang terdapat dalam

petikan yang diberi

b)mengenalpasti cara yang betul dan mudah untuk mencari

jawapan bagi soalan kefahaman

c)mencari makna bagi perkataan yang dihitamkan dalam petikan

d)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya lima daripada

enam soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS

31.01.2012 (SELASA )

07.05 -08.15

4 K5

TAJUK

OBJEKTIF

Sajak – Harga Remaja

Supaya pelajar dapat :

a)mendeklamasi sajak dengan cara yang betul

b)menyatakan dengan betul maksud dalam setiap rangkap dengan guru

bimbingan guru

c)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.2

9.1

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Mendeklamasi sajak
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Sivik

Nilai – kasih sayang

SISTEM BAHASA

Ayat Tanya / ayat penyata

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi secara bertulis


 

TARIKH

MASA

KELAS

31.01.2012 ( SELASA)

09.45-10.55

6 AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Dinamika Bahasa Melayu – Wacana

Supaya pelajar dapat :

a)Menyatakan dengan betul takrif wacana

b)mengenal pasti ciri-ciri wacana

c)mengklasifikasikan dengan betul unsur-unsur yang membentuk sesebuah wacana

AKTIVITI

  • Pengenalan
  • Pembentangan
  • Soal-jawab
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat mencirikan jenis wacana yang diberi


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.02.2012 ( RABU )

08.15-09.25

6 AK 2

TAJUK

OBJEKTIF

Rumusan

Supaya pelajar dapat :

a)mengesan idea sampingan yang betul berdasarkan petikan yang

diberi

b)menyambung idea sampingan menjadi sebuah perenggan yang

lengkap

AKTIVITI

  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan perenggan yang diarahkan


 

TARIKH

MASA

KELAS

01.02.2012 (RABU)

07.05-08.15

4 K5

TAJUK

OBJEKTIF

Karangan fakta

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul kehendak soalan karangan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima isi berkaitan

dengan tajuk yang diberi

c)menulis perenggan pengenalan menggunakan ayat gramatis

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1

8.4

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – kemasyarakatan nilai - sivik

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk tajuk
  • Perbincangan
  • Laporan
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan lima isi penting yang diminta


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.02.2012 (KHAMIS)

10.55 -12.05

6 AK2

TAJUK


 

OBJEKTIF

Rumusan


 

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan synopsis petikan dengan betul

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya 5 idea sampingan

yang terdapat dalam petikan.

c)menulis perenggan penutup dengan tepat

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan perenggan penutup dalam masa yang ditetapkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

03.02.2012 (JUMAAT)

9.40 – 10.40

4 K5

TAJUK

OBJEKTIF

Penduduk Kampung Semarak

Supaya pelajar dapat :

a)menjawab dengan betul lima soalan kefahaman yang diberi

b)menyatakan jenis kata nama yang terdapat daalam Bahasa Melayu

c)mengkelasifikasikan kata nama yang terdapat dalam petikan dengan

betul

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1

8.4

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk teks
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • ulasanguru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu - kesusasteraan Nilai -kejujuran

SISTEM BAHASA

Kata nama

REFLEKSI

Pelajar dapat menglasifikasikan perkataan mengikut jenis kata


 


 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan