Ahad, 10 Julai 2011

RPH MINGGU 26

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 26


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

27.06.2011 ( ISNIN )

08.15-09.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Bahasa Melayu Kuno

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan tepat jenis tulisan yang wujud pada zaman

BM kuno

b)mengenal pasti perbezaan system tulisan antara BM kuno dan BM

moden

c)menjawab dengan betul lapan daripadasepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Pembentangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat membezakan antara BM kuno dan BM moden


 


 

TARIKH


 

27.06.2011 ( ISNIN )

MASA

11.30-12.40

KELAS

4K2

TAJUK

Cerpen "Melissa"

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat ;

a)menyatakan dengan betul secara ringkas sinopsis cerpen Melissa

b)melukis rajah peta garisan menunjukkan kronologi isi cerpen

c)menjawab dengan tepat 13 daripada 15 soalan bertulis yang diberi

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk cerpen
  • Soal-jawab
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat member sinopsis cerpen dengan tepat


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

28.06.2011 ( SELASA )

10.20-11.30

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Ujian topikal -Sintaksis

Supaya pelajar dapat:

a)mengingat kembali isi kandungan bab Sintaksis yang telah dipelajari

b)mengetahui kemahiran dan dalam bab Sintaksis

c)mengenal pasti perkara penting yang belum dikuasai dalam bab

Sintaksis

AKTIVITI

  • Penerangan
  • Ujian Topikal
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan ujian dalam masa yang ditetapkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

28.06.2011 ( SELASA)

12.05-12.40

6 RK 2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul kehendak tajuk –tajuk karangan yang

diberi

b)menyenaraikan dengan betul lima isi bagi setiap tajuk karangan

yang ditunjukkan

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk tajuk-tajuk karangan
  • Perbincangan
  • Laporan
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan isi-isi penting bagi tajuk karangan yang diberi


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.06.2011 ( RABU )

08.15-09.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa (iklan )

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis iklan yang dikaji

b)mengalih iklan kedalam bentuk prosa biasa dengan bimbingan guru

c)menjawab dengan betul tiga daripada empat soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk iklan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengalih iklan kedalam bentuk prosa biasa dengan bimbingan guru


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.06.2011 ( RABU)

11.30-12.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Pembetulan –UjianTopikal

Supaya pelajar dapat :

a)mengetahui pencapaian dalam ujian topikal yang lalu

b)mengenal pasti kelemahan yang perlu diperbaiki dalam bab Sintaksis

c)mengetahui jawapan sebenar bagisoalan 1 hingga 30

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk kertas jawapan dan soalan
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru

REFLEKSI

95% pelajar lulus ujian topikal yang telah diberi


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.06.2011 (KHAMIS)

07.05-08.15

6AK 3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Sambungan pembetulan ujian topikal

Supaya pelajar dapat :

a)mengenal pasti kesilapan yang telah dilakukan ketika menjawab

soalan

b)mengenal pasti jawapan sebenar bagi setiap soalan yang

dibincangkan

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk kertas soalan dan jawapan
  • Ulasan guru
  • Sumbang saran

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan kesilapan yang telah dilakukan ketika menjawab soalan


 


 

TARIKH


 

30.06.2011 (KHAMIS)

MASA

10.20-11.30

KELAS

4 K2

TAJUK

Ujian topical

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)menilai kemahiran yang telah dipelajari dalam bab/tajuk yangtelah

diajar

b)mengenal pasti perkara-perkara penting yang belum dikuasai dalam

bab yang telah dipelajari

c)memperolehi sekurang-kurangnya 50% markah

AKTIVITI

  • Penerangan
  • Ujian bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapatmenyiapkan ujian dalam tempoh masa yang ditetapkan


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.06.2011 (KHAMIS)

11.30-12.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan – umum

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul tiga frasa penting yang terdapat dalam

tajuk karangan yang diberi

b)mengenal pasti perbezaan antara ayat topik dan huraian

c)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya enam isi penting

yang berkaitan dengan tajuk karangan

d)menulis perenggan pengenalan dengan lengkap menggunakan ayat

yang gramatis

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Soal jawab
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertullis

REFLEKSI

Pelajar dapat mennyenaraikan enam isi yang tepat berdasarkan tajuk karangan yang diberi


 


 

TARIKH


 

01.07.2011 (JUMAAT)

MASA

07.05-08.15

KELAS

4 K2

TAJUK

Ayat majmuk dan ayat tunggal /NILAM

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)membezakan dengan betul antara ayat majmuk danayat tunggal

b)membina ayat majmuk denganmenggunakan beberapa ayat tunggal

yang diberi

c)membaca sekurang-kurangnya sebuah buku semasa NILAM

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • NILAM

REFLEKSI

Pelajar dapat membina ayat majmuk dengan menggunakan beberapa

Ayat tunggal yang diberi


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.07.2011 (JUMAAT)

09.40-10.40

6 AK3

TAJUK

OBJEKTIF

Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh kesalahan

bahasa yang terdapat dalam petikan yang diberi

b)mengemukakan dengan betul sebab kesalahan setiap kesalahan

bahasa yang dikesan

c)menulis pembetulan bagi setiap kesalahan bahasa yang dikesan

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan sepuluh kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.07.2011 (JUMAAT )

10.40-11.40

6AK3

TAJUK

OBJEKTIF

Alih bahasa - teks klasik

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan klasik yang diberi

b)mengalih bahasa klasik kedalam bentuk bahasa moden dengan betul

c)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengalih bahasa klasik kedalam bentuk bahasa moden melalui sumbang saran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan