Ahad, 3 Julai 2011

RPH MINGGU 25

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 25


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

20.06.2011 ( ISNIN )

08.15-09.25

6 RK2

TAJUK

OBJEKTIF

ALIH BAHASA ( PUISI )

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan sajak yang telah dibaca

b)mengalih sajak yang diberi kedalam bentuk prosa biasa

c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Mendeklamasi sajak
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih sajak kedalam prosa biasa dengan bimbingan guru


 

TARIKH

MASA

KELAS

CATATAN

20.06.2011 ( ISNIN)

11.30-12.40

4 K2

P &P tidak dijalankan kerana meraikan Sambutan Hari Bapa


 

TARIKH

MASA

KELAS

21.06.2011 (SELASA )

10.20-10.55

6 AK3

TAJUK

OBJEKTIF

Rumusan karangan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan denganbetul isi penting yang terdapat dalam petikan

yang dikaji

b)menyatakan dengan betul idea utama yang terdapat dalam petikan

c)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya lima idea

sampingan yang terdapat dalam petikan

AKTIVITI

  • Suspens *Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyenaraikan lima idea sampingan dengan tepat


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

21.06.2011 ( SE LASA )

12.05-12.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa ( sajak )

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan sajak yang dikaji

b)menukarkan dengan betul sajak yang diberi kepada bentuk prosa

biasa


 

AKTIVITI


 

  • Mendeklamasi sajak
  • Merujuk sajak
  • Soal jawab
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa dengan bimbingan guru


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

22.06.2011 ( RABU )

08.15-09.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Bahasa Melayu kuno

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan tepat takrif bahasa Melayu Kuno.

b)mengemukakan dengan betul sekurang-kurangnya tiga bukti

kewujudan BM kuno

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Penerangan
  • Pembentangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengingati tiga bukti kewujudan BM kuno


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

22.06.2011 ( RABU )

11.30-12.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan ( umum )

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul kehendak soalan dan frasa-frasa penting

dalam soalan

b)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya lima isi penting

berkaitan dengan soalan karangan

c)menulis dengan lengkap satu isi bagi menjawab soalan karangan

yang diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk soalan karangan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan lima isi karangan yang diarahkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.06.2011 (KHAMIS)

07.05-08.15

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi

b)menyatakan dengan tepat idea utama dalam petikan

c)menyenaraikan dengan betul lima idea sampingan yang terdapat

dalam petikan

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan dengan tepat idea utama dalam petikan


 


 


 

TARIKH


 

23.06.2011 (khamis)

MASA

10.20-11.30

KELAS

4 k2

TAJUK

Cakap ajuk dan cakap pindah

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)mennyatakan dengan betul intipati petikan dialog yang diberi

b)menukarkan cakap ajuk kedalam bentuk cakap pindah dengan betul

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Teka-teki
  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menukarkan cakap ajuk yang diberi kedalam bentuk

Cakap pindah


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.06.2011 (khamis)

11.30-12.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kefahaman

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan sinopsis rajah carta aliran yang diberi

b)menyenaraikan denganbetul sekurang-kurangnya lima faktor yang

mempengaruhi kemalanganjalan raya

c)menjewab dengan tepat lapan daripada sepuluh soalan bertulis yang

diberi


 

AKTIVITI


 

  • Teka-teki
  • Merujuk carta aliran
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Semua pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi


 


 


 


 

TARIKH


 

24.06.2011 ( jumaat)

MASA

07.05-08.15

KELAS

4 k2

TAJUK

Membina ayat

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul jenis-jenis ayat yang ditunjukkan

b)mengenalpasti makna/maksud perkataan yang ditunjukkan

c)membina ayat penyata danayat majmuk yang lengkap menggunakan

perkataan yang ditunjukkan

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Soal-jawab
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat membina ayat menggunakan perkataan yang diberi


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

24.06.2011 (JUMAAT)

09.40-10.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul kehendak soalan karangan yang diberi

b)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya lima isi penting

berkaitan dengan tajuk karangan yang dikaji

c)menulis dengan lengkap perenggan pengenalan bagi tajuk karangan

yang diberi

AKTIVITI

  • Mendeklamasi sajak
  • Merujuk tajuk karangan
  • Soal jawab
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyiapkan perenggan pendahuluan dengan lengkap dalam masa yang ditetapkan oleh guru


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

24.06.2011 ( JUMAAT )

10.40-11.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat ;

a)menandakan dengan betul kesalahan bahasa yang terdapat dalam

petikan yang diberi

b)menganalisis dengan tepat sebab kesalahan setiap perkataan yang

dikesan

c)menulis pembetulan yang betul bagi setiap kesalahan bahasa yang

dikesan

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan sembilan persepuluh kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan yang diberi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan