Khamis, 7 April 2011

RPH MINGGU 14

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 14

TARIKH

MASA

KELAS

04.04.2011 ( ISNIN )

07.05-08.15

6 AK 3

TAJUK

OBJEKTIF

Alih bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan isi penting yang terdapat dalam petikan klasik yang

diberi

b)mengalih petikan klasik kedalam bentuk prosa moden menggunakan

ayat yang betul

c)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Kata-kata hikmat
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih bahasa dengan bimbingan guru


 

Tarikh: 05.04.2011 Masa : 07.05 -08.15 kelas : 4k2 catatan: Perhimpunan (kelas dibatalkan )


 

TARIKH

MASA

KELAS

06.04.2011 ( rabu )

09.45 – 10.55

4 K2

TAJUK

OBJEKTIF

Pelayaran yang penuh peristiwa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis cerita yang telah dibaca

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima nilai beserta

contoh yang terdapat dalam cerita yang dibaca

c)melukis dengan tepat carta aliran jalan cerita yang telah dibaca

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.1

7.6

PENGISIAN ILMU

Ilmu- sastera

Nilai- kejujuran

AKTIVITI

  • Berpantun
  • Merujuk cerita
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat melukis carta aliran cerita dengan tepat


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

06.04.2011 ( RABU )

07.05- 08.15

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Sintaksis – Binaan subjek dan predikat

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ciri-ciri ayat gramatis

b)mengenalpasti binaan subjek dan predikat dalam sesebuah ayat

c)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya lapan daripada

sepuluh soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

07.04.2011 ( KHAMIS )

10.55-12.05

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Sintaksis - Jenis ayat

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ciri-ciri bagi setiap jenis ayat

b)mengenal pasti perbezaan antara setiap jenis ayat

c)membina dua contoh ayat bagi setiap jenis ayat


 

AKTIVITI


 

  • Kata-kata hikmat
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengenal pasti jenis ayat yang ditunjukkan


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

08.04.2011 (JUMAAT)

09.40 – 10.40

4 K2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Peribahasa / Ujian lisan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul makna peribahasa yang dibincangkan

b)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya sepuluh

peribahasa

c)membina ayat menggunakan peribahasa yang diberi dengan betul

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu-sastera

Nilai- Jujur

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.3

8.2

AKTIVITI

  • Berpantun
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ujian lisan
  • Ulasan guru

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat mengumpul 54 peribahasa


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

08.04.2011 ( JUMAAT )

10.40-11.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Sintaksis – ragam bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ciri-ciri ayat pasif dan ayat aktif

b)mengenal pasti proses binaan ayat aktif danayat pasif

c)membina dengan betul sekurang-kurangnya lima ayat aktif dan lima ayat pasif


 

AKTIVITI


 

  • Mendeklamasi sajak
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat membina ayat yang diarahkan

1 ulasan:

  1. RPH Minggu 15 belum diterbitkan. Sila uruskan.

    Terima kasih.

    htchong

    BalasPadam