RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 11
TARIKH MASA KELAS |
21.03.2011 ( ISNIN) 07.05-08.15 6 AK3 |
TAJUK OBJEKTIF |
Analisis kesalahan bahasa Supaya pelajar dapat : a)mengesan dengan betul sekurang-kurangnya lapan kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan yang diberi b)mengenalpasti sebab kesalahan bagi setiap kesalahan bahasa yang dikesan c)membetulkan dengan tepat setiap kesalahan bahasa yang dikesan |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat mengesan kesalahan bahasa yang terdapat di dalam teks |
TARIKH MASA KELAS |
22.03.2011 ( SELASA ) 07.05-08.15 4 K2 |
TAJUK | Menulis karangan |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul kehendak tajuk karangan yang diberi b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya enam isi penting berkaitan dengan tajuk tersebut c)menulis perenggan pengenalan menggunakan ayat yang gramatis |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.3 8.3 |
PENGISIAN ILMU | Ilmu – geoghrafi Nilai – mencintai alam sekitar |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | Membina ayat |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan isi penting yang diminta |
TARIKH MASA KELAS |
23.03.2011( RABU ) 07.05-08.15 6AK3 |
TAJUK OBJEKTIF | Rumusan Supaya pelajar dapat: a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya enam isi sampingan yang terdapat dalam petikan c)menulis perenggan idea utama dengan lengkap |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan isi sampingan yang diminta |
TARIKH MASA KELAS |
23.03.2011 ( RABU ) 09.45-10..55 4K2 |
TAJUK | Rumusan |
OBJEKTIF |
Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang dibaca b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima isi tersurat yang terdapat dalam petikan c)menulis perenggan penutup dengan betul dan lengkap |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.4 8.3 |
AKTIVITI |
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu- sains Nilai -kesyukuran |
SISTEM BAHASA | Membina ayat |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan isi tersurat semasa perbincangan kumpulan |
TARIKH MASA KELAS |
24.03.2011 (KHAMIS) 10.55-12.40 6AK3 |
TAJUK OBJEKTIF |
Alih bahasa(klasik ) Supaya pelajar dapat: a)menyatakan dengan betul isi cerita yang terdapat dalam petikan yang diberi b)mengalih petikan klasik yang diberi kedalam bentuk prosa moden dengan bimbingan guru c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI | Pelajar dapat mengalih petikan klasik kedalam prosa biasa dengan bimbingan guru |
TARIKH MASA KELAS |
25.03.2011 ( JUMAAT ) 9.40-10.40 4 K2 |
TAJUK | Peribahasa |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat: a)menyatakan dengan betul makna dan fungsi peribahasa b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh peribahasa beserta dengan makna c)membina ayat dengan betul menggunakan peribahasa yang diberi |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMMPINGAN | 11.2 8.5 |
AKTIVITI |
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu- sastera Nilai- bersopan santun |
SISTEM BAHASA | Membina ayat |
REFLEKSI | Pelajar dapat membina ayat menggunakan peribahasa yang diberi |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan