Rabu, 6 April 2011

RPH MINGGU 11

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 11


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

21.03.2011 ( ISNIN)

07.05-08.15

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)mengesan dengan betul sekurang-kurangnya lapan kesalahan bahasa

yang terdapat dalam petikan yang diberi

b)mengenalpasti sebab kesalahan bagi setiap kesalahan bahasa yang

dikesan

c)membetulkan dengan tepat setiap kesalahan bahasa yang dikesan


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Merujuk teks
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengesan kesalahan bahasa yang terdapat di dalam teks


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

22.03.2011 ( SELASA )

07.05-08.15

4 K2

TAJUK

Menulis karangan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul kehendak tajuk karangan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya enam isi penting

berkaitan dengan tajuk tersebut

c)menulis perenggan pengenalan menggunakan ayat yang gramatis

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.3

8.3

PENGISIAN ILMU

Ilmu – geoghrafi

Nilai – mencintai alam sekitar

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk tajuk
  • Perbincangan
  • Laporan
  • Kerja bertulis

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan isi penting yang diminta


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.03.2011( RABU )

07.05-08.15

6AK3

TAJUK

OBJEKTIF

Rumusan

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya enam isi

sampingan yang terdapat dalam petikan

c)menulis perenggan idea utama dengan lengkap

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan isi sampingan yang diminta


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.03.2011 ( RABU )

09.45-10..55

4K2

TAJUK

Rumusan


 

OBJEKTIF


 

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang dibaca

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima isi tersurat

yang terdapat dalam petikan

c)menulis perenggan penutup dengan betul dan lengkap

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.4

8.3

AKTIVITI

  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Perbincangan kumpulan
  • Laporan
  • Kerja bertulis

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu- sains

Nilai -kesyukuran

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan isi tersurat semasa perbincangan kumpulan


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

24.03.2011 (KHAMIS)

10.55-12.40

6AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa(klasik )

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul isi cerita yang terdapat dalam petikan

yang diberi

b)mengalih petikan klasik yang diberi kedalam bentuk prosa moden

dengan bimbingan guru

c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengalih petikan klasik kedalam prosa biasa dengan bimbingan guru


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

25.03.2011 ( JUMAAT )

9.40-10.40

4 K2

TAJUK

Peribahasa

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul makna dan fungsi peribahasa

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh peribahasa beserta dengan makna

c)membina ayat dengan betul menggunakan peribahasa yang diberi

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMMPINGAN

11.2

8.5

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu- sastera

Nilai- bersopan santun

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat membina ayat menggunakan peribahasa yang diberi


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan