RANCANGAN PELAJARAN MINGGU 3 ( 18 – 22 JANUARI 2010 )
TARIKH HARI MASA | 18.01.2010 ISNIN 11.30 – 12.40 |
TAJUK SUB TAJUK
OBJEKTIF |
Kefahaman Menjawab soalan kefahaman
Supaya pelajar dapat: a)menyatakan lima kesan positif kemasukan pendatang asing ke Malaysia b)mengenal pasti punca pengangguran dalam kalangan rakyatMalaysia c)menjawab dengan betul 6 daripada 7 soalan yang diberi |
AKTIVITI
REFLEKSI |
Bermadah Merujuk petikan Sumbangsaran Kerja bertulis Rumusan guru |
TARIKH HARI MASA | 19.01.2010 SELASA 07.05 – 08.15 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Mencari idea sampingan Supayapelajardapat:
a)menyatakan dengan betul lima isi sampingan yang terdapat dalam teks b)mencantumkan isi sampingan dengan menggunakan perkataan dan ayat yang betul untuk membentuk perenggan yang bermakna |
AKTIVITI
REFLEKSI |
Deklamasi sajak Merujuk petikan Kerja bertulis Rumusan guru
Pelajar kurang mahir untuk menghubungkan isi sampingan untuk membentuk Karanganyang mantap |
TARIKH | 20.01.2010 |
HARI KELAS | RABU 4 SAINS 1 |
MATA PELAJARAN |
Bahasa Malaysia |
TAJUK | Rumusan |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan dengan betul idea utama yang terdapat dalam petikan b)menulis idea utama dengan menggunakan ayat yang gramatis c)mengenal pasti cara yang betul untuk menulis perenggan idea utama |
AKTIVITI | Deklamasi sajak Merujuk teks Soal jawab Kerja bertulis Rumusan guru |
NILAI | sabar |
REFLEKSI |
Pelajar dapat menyatakan dengan tepat idea utama dalam teks |
TARIKH HARI MASA | 21.01.2010 KHAMIS 07.05 – 08.15 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Variasi bahasa Wacana Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan dengan tepat jenis-jenis wacana b) mengenal pasti teknik penghasilan wacana yang berkesan c)menghasilkan secara ringkas wacana dengan memasukkan tiga isipenting |
AKTIVITI
REFLEKSI |
Simulasi Pembentangan Soal jawab Kerja bertulis Rumusan guru
Pelajar aktif bertanya semasa sesi pembentangan |
TARIKH HARI MASA | 22.01.2010 JUMAAT 07.05 – 08.15 |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF |
Kefahaman Menjawab soalan kefahaman Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan dengan betul lima isi penting yang terdapat dalam petikan b)mengenal pasti kaedah cepat untuk mencari jawapan soalankefahaman c)menjawab dengan betul 7 daripada 8 soalan kefahaman |
AKTIVITI
REFLEKSI |
Bermadah Merujuk teks Soal jawab Kerja bertulis Rumusan guru
Pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran |
TARIKH | 22.01.2010 |
HARI | JUMAAT |
MASA | 08.15 – 09.25 |
MATA PELAJARAN | Bahasa Malaysia |
TAJUK | Tatabahasa – membina ayat |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan makna perkataan yang tunjukkan b)membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi c)menulis perkataan yang sinonim dan antonym denganperkataan yang diberi |
NILAI | rajin |
AKTIVITI
REFLEKSI |
Deklamasi sajak Perbincangan Laporan Kerja bertulis Ulasan guru
Pelajar aktif semasa sesi perbincangan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan