RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 7
TARIKH
MASA
KELAS
|
10.02.2014 ( ISNIN )
07.05-08.15
6 AK2
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
PBS
Supaya pelajar dapat :
a)menyiapkan sekurang-kurangnya
perenggan pengenalan,
dan tiga perenggan isi dalam PBS yang diberi
|
AKTIVITI
|
·
Motivasi
·
Penerangan
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan tugasan yang
diberi
|
TARIKH
MASA
KELAS
|
11.02.2014 ( SELASA )
08.15-09.25
4K1
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan berpandu
Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan dengan betul sekurang-kurangnya empat langkah yang perlu
diambil sebelum menulis
karangan berpandu
b)mengenalpasti kehendak soalan dan
jawapan berbentuk isi penting yang
terdapat pada bahan rangsangan
c)menulis perenggan pengenalan
menggunakan ayat gramatis
|
AKTTIVITI
|
·
Motivasi
·
Merujuk bahan
rangsangan
·
Soal jawab
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu – sains pertanian
Nilai – rajin
|
SISTEM BAHASA
|
Membina ayat
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan perenggan
pengenalan dengan betul
|
TARIKH
MASA
KELAS
|
11.02.2014 (SELASA)
09.45-10.55
6 AK1
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
PBS
Supaya pelajar dapat:
a)pelajar dapat menyiapkan perenggan
keempat hingga penutup
b)menghantar bahan PBS
|
AKTIVITI
|
·
Motivasi
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar Berjaya menghantar
PBS (Ucapan )
|
TARIKH
MASA
KELAS
|
12.02.2014 ( rabu )
09.45-10.55
4K1
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan berpandu
Supaya pelajar dapat :
a)menyatakan dengan betul tiga fakta
berkaitan isi yang diberi
b)mengenalpasti kehendak soalan dan jawapan
berbentuk isi penting yang terdapat
pada bahan rangsangan
c)menulis perenggan isi menggunakan
ayat gramatis
|
AKTTIVITI
|
·
Motivasi
·
Merujuk bahan
rangsangan
·
Soal jawab
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu – sains pertanian
Nilai – rajin
|
SISTEM BAHASA
|
Membina ayat
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan perenggan isi
dengan betul
|
TARIKH
MASA
KELAS
|
13.02.2014 ( KHAMIS )
08.15-09.25
6 AK4
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
Analisis kesalahan bahasa
Supaya pelajar dapat :
a)mengenalpasti bentuk kesalahan
bahasa yang sering ditanya
dalam peperiksaan
b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya
lapan jenis
kasalahan bahasa dalam petikan
c)membuat analisis dan pembetulan terhadap kesalahan bahasa
yang dikesan
|
AKTIVITI
|
·
Motivasi
·
Merujuk petikan
·
Sumbangsaran
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mengesan semua kesalahan
bahasa yang terdapat
Dalam petikan
|
TARIKH
MASA
KELAS
|
14.02.2014 (JUMAAT)
3-4
4K1
|
TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa – peribahasa
Supaya pelajar dapat :
a)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya 15 peribahasa
bagi setiap kumpulan
b)mengenalpasti maksud semua
perbahasa yang disenaraikan oleh
setiap kumpulan
c)membina ayat dengan menggunakan peribahasa yang diarahkan
|
AKTIVITI
|
·
Deklamasi sajak
·
Perbincangan dalam kumpulan
·
Laporan
·
Penerangan
·
Kerja bertulis
·
Ulasan guru
|
PENGISIAN ILMU
|
Ilmu – sastera
Nilai - bekerjasama
|
SISTEM BAHASA
|
Membina ayat
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyenaraikan 35 peribahasa
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan