Jumaat, 1 Februari 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 5


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

28.01.2012 ( ISNIN )

08.15-09.25

4 K3


 

TAJUK


 

Ibu dan Ceper ( komsas )

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul synopsis cerpen yang telah dibaca

b)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh daripada 12

soalan lisan yang diajukan

c)menukarkan dengan tepatdua cakap ajuk kedalam beentuk cakap

pindah

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk cerpen
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM


 

Ilmu – alam sekitar

Nilai – menjaga alam sekitar


 

SISTEM BAHASA


 

Membina ayat

REFLEKSI

 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

28.01.2013 ( ISNIN )

11.30-12.40

6AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kata adjektif

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan jenis kata adjektif dengan betul

b)menyenaraikan dengan tepat dua perkataan bagi setiap jenis kata

adjektif

c)menjawab dengan tepat enam daripada tujuh soalan yang diberi


 

AKTIVITI

  • Motivasi * ulasan guru
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar faham jenis dan contoh kata adjektif


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.01.2012 ( selasa )

07.05-08.15

4 K7

TAJUK

Ibu dan Ceper ( komsas )

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis cerpen yang telah dibaca

b)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh daripada 12

soalan lisan yang diajukan

c)menukarkan dengan tepat dua cakap ajuk kedalam beentuk cakap

pindah

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk cerpen
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – alam sekitar

Nilai – menjaga alam sekitar

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar aktif dalam sesi soal jawab


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.01.2012 ( selasa )

07.05-08.15

4 K7


 

TAJUK


 

Ibu dan Ceper ( komsas )

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis cerpen yang telah dibaca

b)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya sepuluh daripada 12

soalan lisan yang diajukan

c)menukarkan dengan tepatdua cakap ajuk kedalam beentuk cakap

pindah

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk cerpen
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – alam sekitar

Nilai – menjaga alam sekitar

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat membuat sinopsis dengan betul


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.01.2013 ( RABU )

08.15-09.05

4K7

TAJUK

Karangan berformat : laporan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)mengetahui format penulisan karangan berbentuk laporan

b)menulis dengan betul rangka karangan laporan dengan format

 


 

AKTIVITI


 

  • Motivasi
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM


 

Ilmu – pertanian

Nilai –kemas

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar memahami format karangan berbentuk laporan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.01.2013 (RABU )

11.40-12.40

6 AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kata tugas

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan peranan kata tugad dalam bahasa Melayu

b)mengklasifikasikan dengan betul jenis kata tugas

c)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya tiga contoh

perkataan bagi setiap jenis kata tugas


 

AKTIIVITI


 

  • Motivasi
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengklasifikasi jenis kata tugas dengan betul


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

31.01.2013 (khamis )

08.15-09.25

6 AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kata prafrasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan peranan kata prafrasa dalam bahasa Melayu

b)mengklasifikasikan dengan betul jenis kata prafrasa

c)menyenaraikan dengan tepat sekurang-kurangnya tiga contoh

perkataan bagi setiap jenis kata prafrasa


 

AKTIIVITI


 

  • Motivasi
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengklasifikasi jenis kata prafrasa dengan betul


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

31.01.2013 ( KHAMIS )

09.40-10.55

4K3


 

TAJUK


 

Komsas : Gelanggang Tuk Wali


 

OBJEKTIF


 

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ringkasan drama yang dikaji

b)mengenalpasti tema dan watak dalam drama yang dikaji

c)menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya lapan daripada

sepuluh soalan uji minda yang diberi.

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk drama
  • Sumbangsaran
  • Kerjaa bertulis
  • Uulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – kebudayaan

Nilai – hormat-menghormati

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab soalan uji minda yang diberikan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.02.2013 ( JUMAAT)

07.05-08.15

6AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

PBS – CERAMAH

Supaya pelajardapat:

a)mengetahui format penulisan ceramah yang betul

b)menyediakan rangka ceramah yang lengkap

c)menulis perenggan pengenalan dan dua perenggan isi dengan

lengkap

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar tahu format menulis ceramah


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.01.2013 ( jumaat )

09.40-10.40

4K7


 

TAJUK


 

Komsas : Gelanggang Tuk Wali


 

OBJEKTIF


 

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ringkasan drama yang dikaji

b)mengenalpasti tema dan watak dalam drama yang dikaji

c)menjawab dengan tepat sekurang-kurangnya lapan daripada

sepuluh soalan uji minda yang diberi.

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk drama
  • Sumbangsaran
  • Kerjaa bertulis
  • Uulasan guru


 

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – kebudayaan

Nilai – hormat-menghormati

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab soalan uji minda yang diberikan


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.02.2013 ( SABTU)- ganti hari Khamis

08.05-09.05

6ak2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Uji minda

Supaya pelajar dapat :

a)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 18 daripada 20

soalan bertulis yang diberi

b)mengenalpasti tahap kemahiran dalam tajuk yang diuji


 

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Ujian minda
  • Perbincangan jawapan
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Semua pelajar memperolehi markah lulus


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.02.2013 (SABTU) –ganti hari khamis

09.05-10.05

4k3


 

TAJUK


 

Rumusan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul apa yang perlu ditulis dalam pengenalan

b)menyenarraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima isi

tersurat

c)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya tiga isi tersirat

 

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu –sejarah

Nilai – baik hati

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan isi tersurat dan tersirat dengan

Bimbingan guru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan