Khamis, 9 Ogos 2012

RPH MINGGU 32

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 32


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

06.08.2012 ( isnin )

07.05-08.05

6AK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul secara ringkas isi kandungan teks yang

dibaca

b)menyatakan dengan betul idea utama berdasarkan petikan

c)menyenaraikan dengan tepat lima idea sampingan yang terdapat

dalam petikan


 

AKTIVITI


 

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyenaraikan semua idea sampingan yang diarahkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

07.08.2012 (isnin )

09.25-10.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kata majmuk dan kata ganda

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul ciri-ciri kata majmuk dan kata ganda

b)mengenalpasti proses pembentukan kata majmuk dan kata ganda

c)menjawab dengan betul lapan daripada 10 soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bercerita
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

06.08.2012 (ISNIN)

10.25-11.25

4K5

TAJUK

OBJEKTIF

Cakap pindah cakap ajuk

Supaya pelajar dapat :

a)menukarkan cakap pindah yang diberi kedalam bentuk cakap ajuk

b)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – sukan

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menukarkan cakap pindah kedalam bentuk cakap ajuk


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

07.08.2012 ( SELASA )

07.05-08.05

4 K5

TAJUK

Tatabahasa - mengesan kesalahan imbuhan dan ejaan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul jenis imbuhan dan cara mengeja

perkataan pinjaman

b)mengesan kesalahan imbuhan dan ejaan yang terdapat dalam ayat

yang diberi

c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

PENGISIAN ILMU

Ilmu- sukan

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan kesalahan imbuhan dan ejaan


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

07.08.2012 (SELASA)

10.55-11.55

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Pembacaan kritis dan analitis

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul takrifan tajuk tersebut

b)mengenalpasti bentuk soalan bahagian tersebut dalam STPM

C)menjawab dengan tepat soalan yang diberi berdasarkan petikan

Yang dikaji

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Penerangan
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar mengetahui skop soalan analitis dan kritis


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

08.08.2012 (RABU)

09.55-10.55

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Pembacaan kritis dan analitis

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul takrifan tajuk tersebut

b)mengenalpasti mesej yang terdapat dalam petikan

C)menjawab dengan tepat soalan yang diberi berdasarkan petikan

yang dikaji

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Penerangan
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar memahami cara menjawab soalan bahagian soalan analitis dan kritis


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

09.08.2012 (KHAMIS)

08.05-09.05

4 K5

TAJUK

Menyambung ayat

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul jenis ayat yang ditunjukkan

b)mengenalpasti cara menyambung ayat menggunakan kata hubung,

kata sendi , penanda wacana.

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu- pertanian

SISTEM BAHASA

Menyambung ayat

REFLEKSI

Pelajar dapat menyambung ayat yang diberi


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

09.08.2012 ( KHAMIS)

09.21- 10.25

6 AK2

TAJUK

OBJEKTIF

Ulangkaji – Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul lapan kesalahan baha sayang terdapat

dalam petikan yang diberi

b)mengemukakan alas an yang betul bagi setiap kesalahan bahasa

yang dikesan

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan kesemua kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

10.08.2012 ( jumaat)

07.05-08.10

6 AK2

TAJUK

OBJEKTIF

Ulangkaji – Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul lapan kesalahan baha sayang terdapat

dalam petikan yang diberi

b)mengemukakan alas an yang betul bagi setiap kesalahan bahasa

yang dikesan

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Motivasi
  • Merujuk petikan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan kesemua kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

10.08.2012 ( JUMAAT )

10.40-11.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Ulangkaji – Sejarah perkembangan bahasa Melayu

Supaya pelajar dapat :

a)mengingati kembali apa yang telah dipelajari dalam bab tersebut

b)mengenalpasti perkara penting yang belum dansudah dikuasai

dalam bab tersebut


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan
  • Ulangkaji
  • Sumbangsaran
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar membuat ulangkaji sepertiyang diarahkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan