Khamis, 5 Mei 2011

RPH MINGGU 18

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 18


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.05.2011 (ISNIN)

07.05 -08.15

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa ( sajak)

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi yang terdapat dalam sajak yang dikaji

b)mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa dengan betul

c)menggunakan ayat yang gramatis bagi setiap pengalihan bahasa


 

AKTIVITI


 

  • Mendeklamasi sajak
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa dengan

Bimbingan guru


 

TARIKH : 03.05.2010 (SELASA)

MASA : 07.05 – 08.15

KELAS : 4K2

PERKARA: PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

04.05.2011 ( RABU )

07.05-08.15

6AK3

TAJUK

OBJEKTIF

Semantik

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan batul takrif dan bidang kajian semantic

b)mengenalpasti sejarah dan asal usul penciptaan sesuatu perkataan

c)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya lapan daripadasepuluh

soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah * penerangan * kerja bertulis * rumusan


 

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawb soalan yang diberi


 

TARIKH : 04.05.2011 ( RABU ) MASA : 09.45-10.20

KELAS : 4 K2 PERKARA : PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

05.05.2011 (KHAMIS )

10.55 – 12.05

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

SEMANTIK

Supaya pelajar dapat ;

a)menyatakan dengan betul perkaitan makna dalam perkataan

b)mengenalpasti takrif dan ciri-ciri sinonim, antonim.hiponim,

homofon dan homograf.

c)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat menyenaraikan contoh perkataan bagi setiap jenis

Kategori yang dibincangkan


 

TARIKH : 06.05.2011 ( JUMAAT ) MASA : 09.40 – 10.40

KELAS : 4 K2 PERKARA : PEPERIKSAAN PERTENGAHAN SEMESTER


 

TARIKH

MASA

KELAS

06.05.2011 ( JUMAAT )

10.40-11.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

SEMANTIK ( klasifikasi makna danperubahan makna )

Supaya pelajar dapat ;

a)menyatakan dengan betul takrif setiap jenis makna yang diterangkan

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya tiga contoh

perkataan bagi setiap jenis makna yang dikaji

c)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Berpantun
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyenaraikan perkataan yang diminta

Tiada ulasan:

Catat Ulasan