Khamis, 17 Februari 2011

RPH MINGGU 7

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 7


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

14.02.2011 ( ISNIN)

07.05-08.15

6RK5

KELAS BELUM BERMULA


 


 

TARIKH : 15.02.2011

CUTI UMUM ( MAULIDUR RASUL S.A.W )


 

TARIKH

MASA

KELAS

16.02.2011 ( RABU )


 

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kesantunan berbahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul takrif kesantunan berbahasa

b)mengenalpasti pengklasifikasian kesantunan berbahasa

c)mengemukakan dengan betul sekurang-kurangnya lima contoh

penggunaan kesantunan dalam berbahasa


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Pembentangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar membuat pembentangan dengan baik


 


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

16.02.2011 ( RABU )


 

4 K2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Cakap ajuk – cakap pindah

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul perbezaan antara cakap ajuk dan cakap

pindah

b)mengenal pasti cara yang betul untuk menukarkan cakap ajuk

kedalam bentuk cakap pindah

c)menukarkan dengan betul sekurang-kurangnya tiga cakap ajuk

kedalam bentuk cakap pindah dan sebaliknya


 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN


 

10.4

8.5


 

PENGISIAN KURIKULUM


 

Ilmu -

Nilai - kesopanan

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Penerangan
  • Pelajar membina ayat
  • Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

SISTEM BAHASA

Membina ayat


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menukar cakap ajuk kepada cakap pindah


 

TARIKH

MASA

KELAS

17.02.2011 ( Khamis )

10.55 – 12.05

6 AK 3

TAJUK

OBJEKTIF

Rumusan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul satuidea utama dan lima idea sampingan yang terdapat dalam petikan yang diberi

c)menulis perenggan idea sampingan dengan menggunakan ayat yang gramatis


 

AKTIVITI

  • Bermadah * soal jawab / sumbang saran
  • Merujuk petikan * kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

18.02.2011 (JUMAAT )

09.40 -10.40

4K2


 

TAJUK


 

Bimbingan Program Nilam

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sekurang-kurangnya tiga faedah program

nilam

b)mengenal pasti cara membuat sinopsis cerita sesebuah buku yang

telah dibaca

c)membaca sekurang-kurangnya sebuah buku semasa masa Nilam

d)membuat sinopsis buku yang telah dibaca dengan betul

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1

8.2

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Ke perpustakaaan (NILAM )

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – kemasyarakatan

Nilai – menghargai masa

SISTEM BAHASA

Membina ayat

REFLEKSI

Pelajar faham cara membuat sinopsis cerita /buku


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

18.02.2011 ( JUMAAT )

10.40 – 11.40

6 AK3


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya lima idea

sampingan yang terdapat dalam petikan

c)melengkapkan perenggan idea sampingan menggunakan ayat

gramatis

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Soal jawab / sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan