Isnin, 24 Januari 2011

RPH MINGGU 1

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1

TARIKH : 03.01.2011 ( ISNIN ) 

KELAS : 6 RK3 ( KELAS BELUM BERMULA ) 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

03.01.2011 ( SELASA )

07.05 – 08.15

4 K2

TAJUK

Senario Masyarakat Malaysia

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul keistimewaan yang terdapat dalam

masyarakat di Malaysia

b)menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya tiga ciri yang

yang terdapat dalamsetiap masyarakat Malaysia yang dipinta

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

 

AKTIVITI    

  • Teka-teki * kerja bertulis
  • Merujuk petikan * rumusan guru
  • Sumbang saran

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – kemasyarakatan

Nilai- kasih sayang

SISTEM BAHASA

Morfologi – kata nama

REFLEKSI

Pelajar aktif bersoal jawab


 


 

TARIKH

MASA

KELAS 


 

03.01.2011 ( SELASA )

11.30 – 12.40

6 AK3 


 

TAJUK

OBJEKTIF 


 

Variasi bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul takrif dan pengertian variasi bahasa

b)mengenal pasti ciri-ciri kesempurnaan bahasa

c)menjawab dengan betul enam daripada lapan soalan yang

diberi

AKTIVITI 

  • Pengenalan
  • Pembentangan
  • Soal jawab
  • Ulasan guru

REFLEKSI 

Pelajar aktif bertanya sewaktu sesi soal jawab

TARIKH

MASA

KELAS 

05.01.2011 ( RABU )

07.05 – 08.15

6 AK3 


 

TAJUK

OBJEKTIF 


 

RUMUSAN

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan idea utama dengan tepat

b)mengenal pasti lima idea sampingan yang terdapat dalam petikan

c)menulis perenggan idea sampingan dengan tepat


 

AKTIVITI 


 

  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI 


 

Pelajar dapat menyenaraikan lima idea sampingan yang terdapat dalam petikan melalui aktiviti sumbang saran


 

TARIKH

MASA

KELAS

05.01.2011 ( RABU )

08.15 – 09.25

4K2

TAJUK

Rumusan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul apa yang perlu ada dalam rumusan

b)mengenal pasti langkah-langkah untuk menghasilkan rumusan

yang betul

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

 

AKTIVITI

  • Teka-teki
  • Penerangan tentang rumusan
  • Soal jawab
  • Ulasan guru

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Alam sekitar

Nilai- kemasyarakatan

SISTEM BAHASA

Ayat tunggal / kata hubung

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan langkah-langkah untuk menghasilkan

Rumusan yang betul


 


 

TARIKH : 06.01.2011 ( KHAMIS ) 

KELAS :6RK3 - KELAS BELUM BERMULA 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS 


 

06.01.2011 ( KHAMIS )

10.55 – 11.30

6 AK5 

TAJUK

OBJEKTIF 

RUMUSAN

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sekurang-kurangnya lima idea sampingan yang terdapat dalam petikan

b)menulis perenggan penutup dengan betul

AKTIVITI 

  • Merujuk petikan
  • Mencari idea sampingan berkumpulan
  • Laporan
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI 

Pelajar dapat menghasilkan penutup mengikut format yang betul


 

TARIKH

MASA

KELAS

07.01.2011 (jumaat)


 

4 K2

TAJUK

Rumusan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul rumusan secara lisan petikan yang

dibaca

b)menulis perenggan isi tersurat dengan betul berdasarkan lima

isi tersurat yang terdapat dalam petikan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

 

AKTIVITI

  • Merujuk petikan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – alam sekitar

Nilai - kemasyarakatan

SISTEM BAHASA

Kata hubung / ayat majmuk

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan


 

TARIKH

MASA

KELAS 

07.01.2011 ( jumaat )

10.40 – 11.40

6 AK5 

TAJUK

OBJEKTIF 

Rumusan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan idea utama yang terdapat dalam petikan

b)mengklasifikasikan idea sampingan dengan betul berdasarkan

urutan

c)menulis sebuah rumusan yang lengkap

AKTIVITI 

  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI 

31/36 orang pelajar dapat menyiapkan rumusan dalam masa yang ditetapkan


 


 


 


 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan