Ahad, 15 Ogos 2010

RPH MINGGU 31

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 31


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.08.2010 ( isnin )

08.15 – 09.25

6RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa

Alih bahasa dialog

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan dialog yang diberi

b)menukarkan cakap ajuk dalam dialog kedalam cakap pindah

c)menjawab dengan betul enam daripada tujuh soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Merujuk teks dialog
  • Sumbangsaran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menukar petikan dialog kedalam bentuk cakap pindah dengan bimbingan guru


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.08.2010 (ISNIN)

11.30-12.40

6AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Analisis kesalahan bahasa

Analisis kesalahan bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sekurang-kurangnya lima kesalahan bahasa yang

terdapat dalam teks yang diberi

b)membuat analisis kesalahan bahasa yang dikesan dengan tepat

c)membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam teks dengan tepat


 

AKTIVITI


 

  • Merujuk petikan
  • Mengesan kesalahan bahasa secara individu
  • Sumbangsaran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat mengesan kesalahan dan membetulkannya dengan bimbingan guru


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

03.08.2010 ( SELASA )

07.05 – 08.15

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa

Alih bahasa klasik

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan yang terdapat dalam petikan klasik

yang diberi

b)mengalih bahasa klasik dalam petikan kedalam bentuk bahasa moden

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

 


 

AKTIVITI


 

  • Merujuk petikan klasik
  • Soal jawab
  • Menukarkan bahasa
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih bahasa klasik kedalam bahasa moden dengan bimbingan guru


 


 

TARIKH


 

03.08.2010 ( SELASA )

MASA

08 .15 – 09.25

KELAS

4 Sn1

TAJUK

Tatabahasa – cakap ajuk/cakap pindan

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi cerita yang terdapat dalam dialog yang diberi

b)menukarkan dengan betul cakap ajuk yang diberi kedalam cakap pindah

dengan menggunakan ayat yang gramatis

c)menjawab dengan betul enam daripada tujuh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Simulasi
  • Merujuk petikan dialog
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menukarkan cakap pindah yang diberi kedalam cakap pindah


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

03.08.2010 ( SELASA )

11.30 -12.40

6 RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan

Karangan Surat Rasmi

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul format menulis surat rasmi

b)mengemukakan sekurang-kurangnya empat isi dengan tepat berkaitan

tajuk yang diberi    

c)menulis sebuah surat rasmi mengikut format peperiksaan dengan betul


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Meerujuk edaran surat rasmi
  • Penerangan
  • Kerja bertulis
  • ulasanguru


 

REFLEKSI


 

Pelajar menulis surat rasmi dengan format yang betul


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

03.08.2010 (RABU )

07.05 – 08.15

6 RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTTIF


 

Karangan

Karangansurat tidak rasmi

Supaya pelajar dapat ;

a)menyatakan dengan betul format menulis surat tidak rasmi

b)mengemukakan dengan betul sekurang-kurangnya lima idea berkaitan

dengan tajuk yang diberi

c)menulis sebuah surat tidak rasmi dengan lengkap dan berdasarkan standard

peperiksaan


 

AKTIVITI


 

  • simulasi
  • merujuk tajuk
  • penerangan
  • sumbangsaran
  • ulasan guru
  • kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat menulis surat tidak rasmi mengiikut standard stpm


 


 

TARIKH


 

04.08.2010 (RABU )

MASA

08.15-09.25

KELAS

4 SN1


 

TAJUK


 

Karangan berpandu

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul paparan yang terdapat pada gambar yang

ditunjukkan.

b)mengemukakan huraian yang jelas berkaitan dengan panduan yang

diberikan

c)meelengkapkan perenggan isi dengan menggunakan ayat yang gramatis

AKTIVITI

  • simulasi
  • merujuk gambar panduan
  • penerangan
  • sumbangsaran
  • kerja bertulis
  • ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan tugasan dalam masa yang ditetapkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

05.08.2010 (KHAMIS )

07.05-08.15

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Mencari isi sampingan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan yang diberi

b)menyenaraikan dengan betul empat isi sampingan yang terdapat dalam

petikan

c)melengkapkan perenggan isi sampingan dengan menggunakan ayat gramatis


 

AKTIVITI


 

  • merujuk petikan
  • penerangan
  • sumbangsaran
  • kerja bertulis
  • ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengenal pasti is isampingan dalam petikan


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

05.08.2010 (KHAMIS)

08.15-09.25

6RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Mencari idea utama dan menulis perenggan penutup

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul idea utama yang terdapat dalam petikan

b)menulis perenggan idea utama menggunakan ayat gramatis

c)menulis perenggan penutup mengikut format dan panduan yang betul


 

AKTIVITI


 

  • merujuk petikan
  • penerangan
  • soal jawab
  • kerja bertulis
  • ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mencari idea utama dalam petikan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

06.08.2010 (JUMAAT )

07.05-08.10

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan

Peranggan penutup

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul perkara penting yang mesti ditulis dalam

perenggan penutup

b)menmenulis ayat topik yag sesuai untuk dimasukkan dalam perenggan

penutup

c)menulis sebuah perenggan penutup yang lengkap menggunakan ayat

gramatis


 

AKTIVITI


 

  • merujuk edaran
  • soal jawab
  • penerangan
  • kerja bertulis
  • ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat melengkapkan perenggan penutup dengan baik


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan