Khamis, 1 Julai 2010

RPH MINGGU 26

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 26


 

TARIKH

KELAS

MASA


 

28.06.2010 ( ISNIN)

6 RK3

08.15 – 09.25


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

SEJARAH ASAL USUL BAHASA MELAYU

Asal usul bahasa dan bangsa Melayu

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan sejarah ringkas asal usul bahasa dan bangsa Melayu

b)mengenal pasti salasilah dan teori berkaitan kedatangan bahasa dan bangsa Melayu di Nusantara

c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Pembentangan kumpulan
  • Soal jawab
  • Ulasandan komen guru
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengikuti sesi pembentangan dengan baik dan aktif


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

28.06.2010 ( ISNIN)

11.30 -12.40

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Mencari idea utama dan isi sampingan

Supaya pelajar dapat

a)menyatakan dengan betul synopsis petikan yang diberi.

b)menyenaraikan dengan betul sekurang kurangnya 5 daripada 6 idea

sampingan yang terdapat dalam petikan


 

AKTIVITI


 

  • Berpantun
  • Merujuk petikan
  • Penerangan
  • Mencari isi sampingan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mencari semua isi sampingan yang terdapat dalam petikan


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.06.2010 (SELASA)

07.05 – 08.15

6 AK 5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Semantik

Pengenalan semantic / hubungan kata

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul takrif semantik dan bidang kajiannya

b)mengenal pasti sinonim/antonim/hiponim

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menjawab betul semua soalan


 


 

TARIKH


 

29.06.2010 ( SELASA )

MASA

09.45 – 10.55

KELAS

4 SN 1

TAJUK

Rumusan


 

OBJEKTIF


 

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul tema yang terdapat dalam petikan

b)mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan

c)menyenaraikan isi tersirat yang terdapat dalam petikan

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk petikan
  • Kerja berkumpulan
  • Laporan
  • Ulasan guru


 

NILAI


 

Kerjasama


 

REFLEKSI


 

Pelajar aktif ketika sesi perbincangan


 


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

29.06.2010 (SELASA )

11.30 – 12.40

6 RK 3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Mencari idea sampingan

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan tema petikan

b)menyenaraikan idea sampingan yang terdapat dalam petikan


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Perbincangan
  • Pembentangan
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar memahami cara mencari idea sampingan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

30.06.2010 (RABU)

07.05- 08.15

6RK 3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Menulis pengenalan dan penutup

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan apa yang perlu ada dalam perenggan idea utama dan penutup

b)menulis perenggan idea utama dan penutup dengan lengkap


 

AKTIVITI


 

  • Simulasi
  • Merujuk petikan
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam jangka masa yang ditetapkan


 


 


 


 

TARIKH


 

30.06.2010 (RABU)

MASA

08.15 – 09.25

KELAS

4SN 1

TAJUK

Rumusan

OBJEKTIF

Supayapelajar dapat:

a)menyatakan perkara penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan

pengenalan dan penutup

b)mengenal pasti isi kandungan petikan yang perlu ditulis dalam perenggan

pengenalan penutup

c)menulis perenggan pengenalan dan penutup dengan tepat

AKTIVITI

  • Berpantun
  • Merujuk petikan
  • Penerangan
  • Kerja bertulis
  • Rumusan guru

NILAI

Rajin

REFLEKSI

Pelajar dapat menulis perenggan pengenalan dan penutup dengan betul


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.07.2010 (KHAMIS)

07.05-08.15

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Semantik

Peluasan dan penyempitan makna ,makna denotatif dan lokatif

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul definisi atau takrif denotative dan konotatif

b)menyenarai contoh perkataan yang telah mengalami peluasan dan

penyempitan makna

c)menyenarai dengan betul sekurang-kurangnya lima contoh perkataan yang

tergolong dalam bentuk konotatif dan denotative

d)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat membezakan makna denotatif dan konotatif


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

01.07.2010 (KHAMIS)

08.15 – 09.25

6 RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Rumusan

Menulis rumusan lengkap

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan

b)menulis sebuah rumusan lengkap berdasarkan petikan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Berpantun
  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyiapkan sebuah rumusan dalam masa yang ditetapkan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

02.07.2010 (JUMAAT)

07.05 -08.15

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Latihan ulangkaji

Bab Semantik

Supaya pelajar dapat :

a)mengetahui setakat mana penguasaan mereka terhadap bab semantik

b)mengenal pasti kelemahan dalam penguasaan bab semantik


 

AKTIVITI


 

  • Latihan ulangkaji
  • Semakan bersama
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Semua pelajar lulus dalam latihan yang diberi


 


 


 


 


 

TARIKH


 

02.07.2010 (JUMAAT)

MASA

08.10 -09.20

KELAS

4 SN1

TAJUK

NOVEL – WATAK PERWATAKAN

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan watak-watak yang terdapat dalam novel yang dikaji

b)mengkelasifikasikan watak berdasarkan perwatakan mereka

c)menulis peta minda bagi menggambarkan perwatakan setiap watak

AKTIVITI

  • Simulasi
  • Penerangan
  • Perbincangan
  • Laporan
  • Pembentangan
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

NILAI

Jujur

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan peta minda yang diarahkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan