RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 26
TARIKH KELAS MASA |
28.06.2010 ( ISNIN) 6 RK3 08.15 – 09.25 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
SEJARAH ASAL USUL BAHASA MELAYU Asal usul bahasa dan bangsa Melayu Supaya pelajar dapat : a)menyatakan sejarah ringkas asal usul bahasa dan bangsa Melayu b)mengenal pasti salasilah dan teori berkaitan kedatangan bahasa dan bangsa Melayu di Nusantara c)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar mengikuti sesi pembentangan dengan baik dan aktif |
TARIKH MASA KELAS |
28.06.2010 ( ISNIN) 11.30 -12.40 6 AK5 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Mencari idea utama dan isi sampingan Supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul synopsis petikan yang diberi. b)menyenaraikan dengan betul sekurang kurangnya 5 daripada 6 idea sampingan yang terdapat dalam petikan |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat mencari semua isi sampingan yang terdapat dalam petikan |
TARIKH MASA KELAS |
29.06.2010 (SELASA) 07.05 – 08.15 6 AK 5 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Semantik Pengenalan semantic / hubungan kata Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul takrif semantik dan bidang kajiannya b)mengenal pasti sinonim/antonim/hiponim c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat menjawab betul semua soalan |
TARIKH |
29.06.2010 ( SELASA ) |
MASA | 09.45 – 10.55 |
KELAS | 4 SN 1 |
TAJUK | Rumusan |
OBJEKTIF |
Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul tema yang terdapat dalam petikan b)mengenal pasti isi tersurat yang terdapat dalam petikan c)menyenaraikan isi tersirat yang terdapat dalam petikan |
AKTIVITI |
|
NILAI |
Kerjasama |
REFLEKSI |
Pelajar aktif ketika sesi perbincangan |
TARIKH MASA KELAS |
29.06.2010 (SELASA ) 11.30 – 12.40 6 RK 3 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Mencari idea sampingan Supaya pelajar dapat : a)menyatakan tema petikan b)menyenaraikan idea sampingan yang terdapat dalam petikan |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar memahami cara mencari idea sampingan |
TARIKH MASA KELAS |
30.06.2010 (RABU) 07.05- 08.15 6RK 3 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Menulis pengenalan dan penutup Supaya pelajar dapat : a)menyatakan apa yang perlu ada dalam perenggan idea utama dan penutup b)menulis perenggan idea utama dan penutup dengan lengkap |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam jangka masa yang ditetapkan |
TARIKH |
30.06.2010 (RABU) |
MASA | 08.15 – 09.25 |
KELAS | 4SN 1 |
TAJUK | Rumusan |
OBJEKTIF | Supayapelajar dapat: a)menyatakan perkara penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan dan penutup b)mengenal pasti isi kandungan petikan yang perlu ditulis dalam perenggan pengenalan penutup c)menulis perenggan pengenalan dan penutup dengan tepat |
AKTIVITI |
|
NILAI | Rajin |
REFLEKSI | Pelajar dapat menulis perenggan pengenalan dan penutup dengan betul |
TARIKH MASA KELAS |
01.07.2010 (KHAMIS) 07.05-08.15 6 AK5 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Semantik Peluasan dan penyempitan makna ,makna denotatif dan lokatif Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul definisi atau takrif denotative dan konotatif b)menyenarai contoh perkataan yang telah mengalami peluasan dan penyempitan makna c)menyenarai dengan betul sekurang-kurangnya lima contoh perkataan yang tergolong dalam bentuk konotatif dan denotative d)menjawab dengan betul lima daripada enam soalan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat membezakan makna denotatif dan konotatif |
TARIKH MASA KELAS |
01.07.2010 (KHAMIS) 08.15 – 09.25 6 RK3 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Rumusan Menulis rumusan lengkap Supaya pelajar dapat : a)menyatakan dengan betul sinopsis petikan b)menulis sebuah rumusan lengkap berdasarkan petikan yang diberi |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Pelajar dapat menyiapkan sebuah rumusan dalam masa yang ditetapkan |
TARIKH MASA KELAS |
02.07.2010 (JUMAAT) 07.05 -08.15 6 AK5 |
TAJUK SUB TAJUK OBJEKTIF |
Latihan ulangkaji Bab Semantik Supaya pelajar dapat : a)mengetahui setakat mana penguasaan mereka terhadap bab semantik b)mengenal pasti kelemahan dalam penguasaan bab semantik |
AKTIVITI |
|
REFLEKSI |
Semua pelajar lulus dalam latihan yang diberi |
TARIKH |
02.07.2010 (JUMAAT) |
MASA | 08.10 -09.20 |
KELAS | 4 SN1 |
TAJUK | NOVEL – WATAK PERWATAKAN |
OBJEKTIF | Supaya pelajar dapat: a)menyatakan watak-watak yang terdapat dalam novel yang dikaji b)mengkelasifikasikan watak berdasarkan perwatakan mereka c)menulis peta minda bagi menggambarkan perwatakan setiap watak |
AKTIVITI |
|
NILAI | Jujur |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan peta minda yang diarahkan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan