Khamis, 1 Julai 2010

RPH MINGGU 25

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 25


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

21.06.2010 (ISNIN)

08.15 – 09.25

6RK 3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa

Alih bahasa dialog

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul isi yang terdapat pada setiap dialog yang diberi

b)menukarkan dialog kedalam bentuk prosa biasa

c)menjawab dengan betul sekurang-kurangnya lima daripada enam soalan yang

diberi


 

AKTIVITI


 

Bermadah

Merujuk petikan

Soal jawab

Penerangan

Kerja bertulis

rumusan


 

REFLEKSI


 

Ramai pelajar dapat menjawab semua soalan


 


 

TARIKH

KELAS

MASA


 

21.06.2010 ( ISNIN )

6AK 5

11.30 – 12.40


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Pembetulan peperiksaan pertengahan tahun

Karangan/rumusan/

Supaya pelajar dapat :

a)mengenal pasti kesilapanyang dibuat ketika menjawab soalan

b)mengetahui jawapan sebenar untuk setiap soalan yang dibincangkan


 

AKTIVITI


 

Merujuk kertas soalan

Penerangan

Soal jawab

Rumusan/komen


 

REFLEKSI


 

Pelajar menyalin jawapan bagi soalan peperiksaan yang dibincangkan


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

22.06.2010 ( SELASA )

07.05-08.15

6 AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Pembetulan peperiksaan pertengahan tahun

Alih bahasa/analisis kesalahan

Supaya pelajar dapat :

a)mengenal pasti kesilapan ketika menjawab soalan alih bahasa dan analisis

b)mengetahui jawapan sebenar bagi soalan alih bahasa dan analisis kesalahan


 

AKTIVITI


 

Merujuk kertas soalan

Penerangan

Sumbangsaran

Kerja bertulis

Rumusan /komen guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar menyalin jawapan sebenar bagi soalan yang dibincangkan


 


 

TARIKH


 

22.06.2010 (SELASA)

KELAS

4 SN 1

MASA

09.45 – 10.50


 

TAJUK


 

Pembetulan peperiksaan pertengahan tahun (Bm kertas 1 )

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)mengenal pasti kesalahan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan

b)mengetahui jawapan sebenar bagi setiap soalan yang dibincangkan

AKTIVITI

Merujuk soalan

Penerangan

Sumbang saran / soal jawab

Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengetahui kesilapan masing-masing ketika menjawab soalan


 


 


 


 


 


 

TARIKH

KELAS

MASA


 

22.06.2010 (SELASA )

6 RK3

11.30 – 12.40


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Sejarah asal usul bahasa Melayu

Bahasa dan bangsa Melayu

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan secara ringkas takrif Melayu

b)mengenalpasti sejarah kedatangan orang Melayu ke Nusantara

c)menjawab dengan betul tujuh daripada lapan soalan bertulis yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Pembentangan
  • Soal jawab
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengikuti sesi pembentangan dengan aktif


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.06.2010 (RABU)

07.05-08.15

6RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa

Alih bahasa sajak

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan secara ringkas isi yang terdapat dalam sajak yang diberi

b)mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa

c)mengenal pasti cara untuk mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa

d)menjawab dengan betul empat daripada lima soalan yang diberi

 

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Mendeklamasi sajak
  • Penerangan
  • Merujuk sajak
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menggunakan kata hubung,penanda wacana dan kata sendi yang betul untuk menyambung setiap baris sajak


 


 

TARIKH


 

23.06.2010 ( RABU)


 

MASA


 

08.15 -09.25


 

KELAS


 

4 SN1


 

TAJUK


 

Pembetulan peperiksaan (sambungan)


 

OBJEKTIF


 

Supaya pelajar dapat :

a)mengenal pasti kesilapan yang telah dilakukan semasa menjawab soalan

b)mengetahui jawapan sebenar bagi setiap soalan yang dibincangkan


 

AKTIVITI


 

  • Bermadah
  • Merujuk kertas soalan dan jawapan
  • Sumbang saran
  • Ulasan guru


 

NILAI


 

Sabar


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengetahui kesilapan yang telah dibuat semasa menjawab soalan

Semasa peperiksaan


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

24.06.2010 (KHAMIS)

07.05 – 08.15

6AK 5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan berformat

Memorandum

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul format menulis karangan bentuk memorandum

b)mengenal pasti isi-isi penting yang perlu untuk menulis memorandum

berdasarkan tajuk yang diberi

c)menyenaraikan isi untuk perengan pengenalan dan isi penting dengan betul

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Penerangan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • ulasanguru


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengetahui format menulis memorandum


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

24.06.2010 (KHAMIS)

08.15 – 09.25

6 RK3


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan berformat

Memorandum

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul kehendak soalan yang diberi

b)mengenal pasti format menulis karangan bentuk memorandum

c)menyenaraikan isi –isi penting bagi soalan yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • mendeklamasi sajak
  • soal jawab
  • penerangan
  • kerja bertulis


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengetahui format menulis memorandum


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

25.06.2010 (JUMAAT)

07.05-08.15

6AK5


 

TAJUK

SUB TAJUK

OBJEKTIF


 

Karangan

Memorandum

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan isi penting yang perlubagi tajuk yang diberi

b)menulis sebuah memorandum lengkap berdasarkan tajuk


 

AKTIVITI


 

  • soal jawab
  • merujuk tajuk memorandum
  • menulis memorandum
  • ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyiapkan memorandum dalam masa yang ditetapkan


 


 


 


 


 


 

TARIKH


 

25.06.2010 (JUMAAT)

MASA

08.15-09.25

KELAS

4 SN1

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul penggunaan kata sendi dan kata hubung

yang diberi

b)mengenal pasti kesalahan tatabahasa yang terdapat dalam ayat yang diberi

c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • simulasi
  • penerangan
  • sumbang saran
  • kerja bertulis
  • rumusan guru

NILAI

rajin

REFLEKSI

Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan tatabahasa dalam ayat yang diberi


 


 


 


 


 


 


 

TARIKH


 

25.06.2010 (JUMAAT)

MASA

08.15 -09.25

KELAS

4SN 1

TAJUK

 

OBJEKTIF

 

AKTIVITI

 

NILAI

 

REFLEKSI

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan