Khamis, 29 September 2011

Rph minggu 38

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 38


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

19.09.2011 ( isnin )

08.15-09.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa

Supaya pelajar dapat :

a)mengetahui cara untuk mengalih iklan kedalam bentuk prosa biasa

b)menyatakan dengan betul secara lisan isi kandungan yang terdapat dalam

iklan yang dikaji

c)mengalih iklan yang diberi kedalam bentuk prosa biasa

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk iklan
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengenal pasti cara untuk mengalih iklan kedalam bentuk prosa


 


 

TARIKH


 

19.09.2011 ( ISNIN )

MASA

11.30-12.40

KELAS

4 K2

TAJUK

Perbincangan soalan dan jawapan peperiksaan pertengahan tahun

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat :

a)mengetahui kesilapan yang telah dilakukan semasa menjawab peperiksaan

yang lalu

b)mengenalpasti jawapan sebenar bagi setiap soalan yang ada

AKTIVITI

  • Penerangan
  • Merujuk kertas soalan dan kertas jawapan pelajar
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar mengetahui jawapan sebenar bagi setiap soalan


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

CATATAN


 

20.09.2011 ( SELASA )

10.20-11.30

6 AK3


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

20.09.2011 (SELASA)

12.05-12.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa ( dialog)

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan petikan dialog dengan betul

b)mengenal pasti cara yang betul untuk mengalih dialog kedalam bentuk prosa

biasa

c)mengalih dialog kedalam bentuk prosa biasa dengan betul

AKTIVITI

  • Berpantun
  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Sumbangsaran
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru

REFLEKSI

Pelajar dapat mengalih dialog kedalam bentuk prosa biasa dengan bimbingan guru


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

21.09.2011 ( RABU)

08.15-09.25

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Sejarah asal-usul Bahasa dan Bangsa Melayu

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul takrif bahasa dan bangsa Melayu

b)mengenal pasti peringkat kedatangan bangsa Melayu ke Nusantara

c)mengenal pasti sekurang-kurangnya tiga teori kedatangan bangsa Melayu ke Nusantara

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Pembentangan
  • Soal-jawab
  • Ulasan guru
  • Kerja bertulis

REFLEKSI

Pelajar dapat member takrifan bangsa dan bahasa Melayu dengan tepat


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

CATATAN


 

21.06.2011 (RABU)

11.30-12.40

6 AK3


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

CATATAN


 

22.09.2011 (KHAMIS)

07.05-08.15

6 AK3


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN


 


 


 


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

22.09.2011 (KHAMIS)

11.30-12.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Kefahaman

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan tepat sinopsis petikan kefahaman yang dikaji

b)mengenal pasti kehendak soalan kefahaman yang diberi

c)menjawab dengan tepat sekurangn kurangnya 13 daripada15 soalan yang

diberi

AKTIVITI

  • Bermadah
  • Merujuk petikan
  • Soal jawab
  • Kerja bertulis
  • Ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi


 


 


 

TARIKH


 

23.09.2011 (JUMAAT)

MASA

07.05 – 08.15

KELAS

4 K2

TAJUK

Cerpen 'Melissa'

OBJEKTIF

Supaya pelajar dapat:

a)menyatakan dengan betul sinopsis cerpen yang telah dibaca

b)mengenal pasti tiga watak dan perwatakan yang terdapat dalam cerpen yang

dikaji

c)menjawab dengan tepat lapan daripada sepuluh soalan yang diberi

AKTIVITI

  • Bercerita
  • Merujuk cerpen
  • Sumbang saran
  • Kerja bertulis
  • ulasanguru


 

REFLEKSI


 

Pelajar memahami cerpen yang telah dibaca


 


 


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

CATATAN


 

23.09.2011 (jumaat)

09.40 – 10.40

6 AK3


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN


 


 

TARIKH

MASA

KELAS


 

23.09.2011 (JUMAAT )

10.40-11.40

6 RK2


 

TAJUK

OBJEKTIF


 

Alih bahasa ( sajak )

Supaya pelajar dapat :

a)menyatakan dengan betul isi kandungan yang terdapat dalam sajak yang

dikaji

b)mengenal pasti cara yang betul untuk mengalih sajak ke dalam prosa biasa

c)mengalih sajak kedalam prosa biasa dengan tepat berdasarkan bimbingan

guru

AKTIVITI

  • mendeklamasi sajak
  • merujuk petikan sajak
  • sumbang saran
  • kerja bertulis
  • ulasan guru


 

REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengalih sajak kedalam prosa biasa dengan bimbingan guru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan